Spring til indhold
Augusta Dohlmann: 'Selvportræt', dato ukendt. Vi kender det kun fra reproduktioner, og vil rigtig gerne se det i virkeligheden.
Augusta Dohlmann: 'Selvportræt', dato ukendt. Vi kender det kun fra reproduktioner, og vil rigtig gerne se det i virkeligheden.

Efterlysning af værker af kvindelige kunstnere

Vi efterlyser værker af kvindelige kunstnere fra Det moderne gennembrud.

Den Hirschsprungske Samling er i færd med at forberede en udstilling om kvindelige kunstnere fra perioden under Det moderne gennembrud, ca. 1870-1910. En meget stor del af kvindernes værker befinder sig i privateje, og museet vil derfor gerne i kontakt med så mange private ejere som muligt. Såvel malerier som tegninger udført af kunstnerne har interesse. Det samme har fotos, breve eller andre kilder.

Det er særligt følgende fire kunstnere, museet efterspørger værker af:

Anna (Sophie) Petersen (1845-1910)
Augusta Dohlmann (1847-1914)
Johanne Krebs (1848-1924)
Sophie Holten (1858-1930)

Levede af deres kunst

De fire kunstnere var som mange af deres kolleger af samme køn professionelle og efterspurgte. De havde modtaget undervisning på private malerskoler i Europa, oftest i Paris, idet der endnu ikke var professionelle uddannelsesmuligheder for kvinder i Danmark. De malede, rejste, udstillede internationalt og herhjemme, modtog priser og legater og de var i det hele taget synlige på kunstmarkedet, hvor de fleste solgte så godt, at de levede af deres kunst. De indgik i tidens kunstnernetværk, og de hørte til kategorien af moderne emanciperede kvinder, der var aktive dér, hvor det moderne gennembruds spørgsmål blev debatteret, ikke mindst de kønspolitiske. Johanne Krebs gik forrest i kampen for kvinders adgang til Kunstakademiet i København i 1888 og Augusta Dohlmann skrev med et sigende suk fra Paris i 1891, ”Der er sandt – Peintre har intet Hunkjøn”.

Flere vigtige værker

Trods kunstnernes anerkendelse i deres levetid er de i dag overvejende glemt. Kun få værker er tilgået museer, men tre af kunstnerne er i dag repræsenteret på Den Hirschsprungske Samling med malerier, som vidner om, at der må eksistere mange flere vigtige værker fra deres hænder.

Har du et eller flere malerier eller tegninger af en af de fire kunstnere, må du meget gerne kontakte kurator og projektforsker Lene Bøgh Rønberg:
lenron@hirschsprung.dk eller telefon 3544 0945.

Skulle du være i besiddelse af værker udført af andre kvindelige kunstnere fra perioden, hører vi også rigtig gerne fra dig.

Sophie Holten: 'Ægypterinde med gult hovedtørklæde', 1880. Ejer ubekendt. Mange rejste ligesom deres mandlige kollegaer og fandt motiver, hvor de kom frem. Kvindelige modeller er tilsyneladende hyppige i deres billeder
Sophie Holten: 'Ægypterinde med gult hovedtørklæde', 1880. Ejer ubekendt. Mange rejste ligesom deres mandlige kollegaer og fandt motiver, hvor de kom frem. Kvindelige modeller er tilsyneladende hyppige i deres billeder
Johanne Krebs: 'Portræt af lille pige iført sort kjole og pelshat.' Ejer ubekendt. Kunstnerne skildrede ofte alvorlige, tænksomme kvinder, selv når der var tale om små piger.
Johanne Krebs: 'Portræt af lille pige iført sort kjole og pelshat.' Ejer ubekendt. Kunstnerne skildrede ofte alvorlige, tænksomme kvinder, selv når der var tale om små piger.
Anna Sophie Petersen: 'Landskabsstudie. Brønd ved fiskerhus. Skagen.' Ejer ubekendt. Mange af periodens kvindelige kunstnere kastrede sig over landskabsmaleriet på trods af tidens forestilling om, at kvinder overvejende malede blomster og nære motiver med interiør og børn.
Anna Sophie Petersen: 'Landskabsstudie. Brønd ved fiskerhus. Skagen.' Ejer ubekendt. Mange af periodens kvindelige kunstnere kastrede sig over landskabsmaleriet på trods af tidens forestilling om, at kvinder overvejende malede blomster og nære motiver med interiør og børn.