Spring til indhold
C.A. Jensen: Portræt af Ida Frederikke Broberg, 1835
C.A. Jensen: Portræt af Ida Frederikke Broberg, 1835

Fra den bedste side. Portræt og følsomhed i guldalderen

7. september 2017 - 7. januar 2018

Følelser giver livet mening og former rammerne for vores eksistens. Sådan er det i dag, og sådan var det også i guldalderen. I udstillingen Fra den bedste side. Portræt og følsomhed i guldalderen handler det om de menneskelige værdier og psykologiske omstændigheder, der omgav modellerne til nogle af 1800-tallets fineste portrætter. For hvordan forstår vi mennesker på en afstand af 200 år? Og kan vi mærke, hvad de føler?

Følelserne fik hovedrollen i begyndelsen af 1800-tallet. Det blev vigtigt at være følsom, men samtidig have kontrol over de mere vilde og kropslige passioner. Kærlighed og venskaber blev tillagt stor værdi som en del af dannelsen. Fornuften kunne være god nok, men uden følsomheden blev menneskelivet tomt og meningsløst.

Udstillingen præsenterer nogle af guldalderens fineste portrætter af kunstnere som Christen Købke, Constantin Hansen, Martinus Rørbye, C.W. Eckersberg, Wilhelm Bendz og C.A. Jensen. Publikum vil i udstillingen blive inviteret til at tage del i tankeeksperimenter om, hvordan vi læser bestemte følelser ind i portrætter, både når vi ved noget om personen, og måske især når vi ikke gør.

Fra den bedste side. Portræt og følsomhed i guldalderen er baseret på museumsinspektør og ph.d. Anna Schram Vejlbys ph.d. afhandling. Udstillingen ledsages af en publikation og flere arrangementer.

C.A. Jensen: Portræt af Ida Frederikke Broberg, 1835
C.A. Jensen: Portræt af Ida Frederikke Broberg, 1835

Udstillingen er støttet af

Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond, Ny Carlsbergfondet, Toyota-Fonden samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.