Spring til indhold
Foto: Jacob Ljørring
Foto: Jacob Ljørring

MARIE KRØYER

22. september 2023 – 18. februar 2024

Den Hirschsprungske Samling sætter i efteråret 2023 fokus på kunstneren Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867-1940) i en større udstilling med hendes billedkunst, indretning og design.

Udstillingen afdækker nye sider af Marie Krøyer, de netværk hun bevæger sig i og de kilder, som hun drager inspiration fra. Hermed er det også ambitionen at give plads til nye fortællinger om den sene danske 1800-tals kunst og sætte hendes værk og virke ind i en international kontekst.

Marie Krøyers virke tager form i udveksling med et dynamisk og frugtbart kunstnerisk miljø omkring århundredskiftet, og hendes design og talent for indretning danner mode blandt flere af periodens meningsdannere. Hun tilhører således den kunstneriske fortrop i tiden, og hendes egen kunstneriske produktion bevæger sig på tværs af forskellige kunstarter og spænder over maleri, kunsthåndværk, design og indretning.

I slutningen af 1800-tallet bliver hun især inspireret af den engelske Arts & Crafts bevægelse såvel som den æstetiske bevægelse, og som en af de få danske kunstnere, kan man se en tydelig indflydelse fra bevægelsen i hendes indretning og møbeldesign. Senere flytter hun til Sverige, hvor hun bliver gift med den svenske komponist Hugo Alfvén. I 1909-1911 laver hun sit sidste hovedværk – indretningen af hendes og Alfvéns fælles hjem – Alfvénsgården i Tällberg, der indrettes i nordisk almuestil.

Den dominerende fortælling om Marie Krøyer har hidtil været historien om den talentfulde kunstner, der i 1889 bliver gift med en af Danmarks mest succesrige og internationalt anerkendte kunstnere, Peder Severin Krøyer. Ægteskabet med den kendte Krøyer betyder, at hun i løbet af 1890’erne stopper med at male og udstille, og tilsyneladende helliger sig rollen som kunstnerhustru og mor for parrets fælles barn, datteren Vibeke Krøyer. Men selv om hun efter 1891 ikke længere udstiller sine værker, bliver hun ved med at være en aktiv kunstner, der sætter sit kunstneriske aftryk bl.a. i parret Krøyers fælles hjem i Skagen og København, men også i andre boliger og huse i Skagen.

Udstillingen er lavet i samarbejde med Skagens Kunstmuseer. I 2024 vises Marie Krøyer på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm

Køb billetter til udstillingen her

Find pressemateriale her

Hør Marie Krøyers afskedsbrev til Robert Hirschsprung fra 1888, hvor hun hæver forlovelsen.

Dette indhold hostes af en tredjepart (www.youtube.com). Ved at vise det eksterne indhold accepterer du vilkårene og betingelserne på www.youtube.com.

Ønsker du at læse brevet, kan du gøre det her

Hør museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer, Mette Bøgh Jensen, fortælle om Alfvénsgaarden i Sverige, hvor Marie Krøyer boede sammen med Hugo Alfvén.

Dette indhold hostes af en tredjepart (www.youtube.com). Ved at vise det eksterne indhold accepterer du vilkårene og betingelserne på www.youtube.com.

Hør museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer, Mette Bøgh Jensen, fortælle om Krøyers Hus.

Dette indhold hostes af en tredjepart (www.youtube.com). Ved at vise det eksterne indhold accepterer du vilkårene og betingelserne på www.youtube.com.

Hør museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer, Mette Bøgh Jensen, fortælle om Krøyersparrets hus i Bergensgade i København.

Dette indhold hostes af en tredjepart (www.youtube.com). Ved at vise det eksterne indhold accepterer du vilkårene og betingelserne på www.youtube.com.

Marie Krøyer: 'Selvportræt', 1889. Skagens Kunstmuseer
Marie Krøyer: 'Selvportræt', 1889. Skagens Kunstmuseer
Marie Krøyer: 'Roser i blåmønstret vase', 1890, privateje.
Marie Krøyer: 'Roser i blåmønstret vase', 1890, privateje.
Marie Krøyer: 'Solbeskinnet pergola fra Ravello', 1890. Skagens Kunstmuseer.
Marie Krøyer: 'Solbeskinnet pergola fra Ravello', 1890. Skagens Kunstmuseer.
Marie Krøyer: 'Mandlig model. Helfigur', 1889. Skagens Kunstmuseer
Marie Krøyer: 'Mandlig model. Helfigur', 1889. Skagens Kunstmuseer
Marie Krøyer: 'Siddende dreng', 1887, Skagens Kunstmuseer.
Marie Krøyer: 'Siddende dreng', 1887, Skagens Kunstmuseer.

Holdet bag udstillingen
Kuratering: Mette Bøgh Jensen, Camilla Klitgaard Laursen og Signe Havsteen
Scenografi: Mentze Ottenstein
Grafik: Studio Atlant og Janne Hiort
Konservering: Aggerholm Art og Mette Krag Nørgaard
Udstillingselementer: Fao Form
Installation: Zetup Art Service
Lysdesign: Arthur van der Zaag
Gardiner: Arne Aksel
Kløvertapet: Copenhagen Signs
Film: Søgaard Film

Udstilling og publikation er støttet af
15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Axel Muusfeldts Fond, Beckett-Fonden, Ernst B. Sund Fonden, Hoffmann & Husmans Fond, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Lektor Peer Rander Amundsens Legat, Lemvigh-Müller Fonden, Manufakturhandlerforeningen i Kjøbenhavns Almene Fond, Ny Carlsbergfondet, Spar Nord Fonden, Dansk Tennis Fond, Toyota-Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

For støtte til forskningen takkes Kulturministeriets Forskningsudvalg.