Menu
Schou. Beskåret
L.A. Schous maleri fra 1866 af den pjaltede dværg viser en anderledes side af den evige stad: Rom. Maleriet er holdt i brunlige toner og rummer en realisme, som var langt fra tidligere tiders skildring af dansende italienere i farvestrålende egnsdragter.

De blonde og de brunette

Omvisning 2. oktober kl. 14

Det danske kunstliv var i midten af 1800-tallet domineret af to fronter, som kaldtes ‘de nationale’ og ‘europæerne’. Hvor ‘de nationale’ talte akademiprofessoren C.W. Eckersberg og hans elever, som malede det danske folk, landskab og den nationale fortid, var ‘europæerne’ en række mere internationalt orienterede kunstnere. Denne gruppe talte kunstnere som blandt andre Anton Melbye, Ditlev Blunch, Lorenz Frølich, Otto Bache, L.A. Schou og Carl Bloch, hvoraf flere bosatte sig i udlandet store dele af deres liv.

‘Europæerne’ fik i kunstkritikken tilnavnet ‘de brunette’, mens ‘de nationale’ blev kaldt ‘de blonde’. Navnene knytter sig til kunstnernes farver, da de nationalt orienterede kunstnere ofte brugte en lys og klar palet og malede motiver set i dagslys, mens ‘europæerne’ ofte holdt deres værker i mere brunlige nuancer, blandt andet inspireret af fransk maleri og af den undervisning, flere af dem havde modtaget på kunstakademierne i Düsseldorf og München.

På denne omvisning kigger vi nærmere på de to "fronters" værker

Praktiske informationer

Pris: Normal entrébillet til museet. Gratis for årskortholdere.

Ankom gerne i god tid, og henvend dig i skranken.
Der er et begrænset antal pladser på omvisningen.